10. klasse

Se hvad forældre siger om at have elever i 10. kl. på Gentofte Ungdomsskole her og her

Se hvad eleverne siger om at være elev i 10. kl. på Gentofte Ungdomsskole her og her

10. klasse på Gentofte Ungdomsskole er et år med fokus på faglig, personlig og social udvikling, hvor vi sammen med dig stiller skarpt på dine planer og drømme om uddannelse og job.

I 10. klasse får mulighed for at arbejde med dine styrker, dine udfordringer og dine mål for fremtiden. Undervisningen er målrettet dig - som efter grundskolen - har behov for afklaring af dit uddannelsesvalg og faglig kvalificering for bedre at kunne gennemføre en ungdomsuddannelse.

10. klasse er også et år med nye venskaber, anderledes skoleformer, studietur og en afvekslende hverdag.

Hvilke kompetencer opnår du som elev i 10. klasse?

I 10. klasse er der særligt fokus på din uddannelsesparathed og vi arbejder målrettet med at få dig sporet ind på og klargjort til din ønskede ungdomsuddannelse. Det er obligatorisk at have fagene dansk, matematik og engelsk. Derudover har alle elever idræt, og der er mulighed for at vælge mellem en række valgfag, som varierer fra år til år.

Undervisningen i fagene dansk, matematik og engelsk er målrettet 10. klasseprøven.

Hvad har vi særligt fokus på hos os?

En stor del af eleverne i 10. klasse på Gentofte Ungdomsskole arbejder frem mod en efterfølgende gymnasial ungdomsuddannelse (STX, HTX, HHX eller HF). Derfor fylder det gymnasieforberedende også en stor del i løbet af skoleåret, hvor vi i trygge rammer og med tæt lærerkontakt arbejder målrettet på faglig forbedring.

Udgangspunktet for det ungdomsuddannelsesforberedende arbejde i 10. klasse er den enkelte elevs ønske om videre uddannelsesvej, og vi arbejder tæt sammen med vores uddannelsesvejleder, der har løbende samtaler med alle elever. Så 10. klasse hos os er både for elever der ønsker en gymnasial og en erhvervsfaglig ungdomsuddannelse.

Et andet vigtigt fokuspunkt for os er elevernes trivsel og arbejdet med at styrke elevernes sociale kompetencer. Elevernes lyst til at gå i skole afhænger i høj grad af relationer til lærere og kammerater. Vi arbejder derfor gennem hele året aktivt med, at klassen skal udgøre et fællesskab, hvor alle elever og voksne er med til at skabe en god social ramme, hvor alle har mulighed for at deltage på den måde, de kan, og trives godt.

Hos os er 10. klasse også et afklarende skoleår, hvor alle elever kommer til at prøve kræfter med flere forskellige ungdomsuddannelser. Vores mål er at brede uddannelsespaletten ud for eleverne - gennem faglighed, brobygning samt projektbaserede og praksisfaglige forløb.

I løbet af 10. klasse skal eleverne både bliver klogere på de gymnasiale ungdomsuddannelser og de mange forskellige erhvervsuddannelser.

Inden skolestart bruger vi både til screeningssamtaler og i vores introforløb tid på at lære alle vores nye elever godt at kende. Både hvad angår deres ønsker om ungdomsuddannelsesforløb og deres faglige niveau i de forskellige fag.

Undervisningen foregår på Ungdomsskolen på Bregnegårdsvej 21B, 2900 Hellerup.

Hvordan tilmelder jeg mig?

Du søger via www.optagelse.dk senest den 1. marts i forlængelse af 9. klasse. I løbet af foråret bliver ansøgerne indbudt til en screeningssamtale. Her finder vi i samarbejde frem til, hvordan du får mest muligt ud af 10. klasse.

Første skoledag er onsdag d. 9. august 2023 kl. 09:00

Kontaktoplysninger

For mere information kontakt Troels Nysom, leder af 10. klasse. Tlf.: 40 43 14 50, mail: tgny@gentofte.dk