Caféen

Bæredygtighed er det overordnede tema i caféen, hvor de obligatoriske skolefag omfavnes i en praksisfaglig sammenhæng, så eleverne lærer over et fælles – håndens gerning.

Når bæredygtigheden er omdrejningspunktet, handler det om respekt for hinanden, naturen, og alt det der er omkring os. At tænke bæredygtigt kræver omtanke, omsorg og forståelse for andet end én selv.

Når eleverne arbejder nysgerrigt med madlavning i bæredygtighedens tegn og fx sammen bager en kage, laver iskaffe eller producerer et måltid mad, skal det overordnet ses som en øvelse i at planlægge en opgave, arbejde med en kort deadline, at kunne fokusere og have flere bolde i luften samtidigt, alt imens samarbejdet skal fungere.  Eleverne styrker deres sociale færdigheder i caféen, når der skal samarbejdes i en ny kontekst om en praktisk og konkret opgave, der sigter mod et fælles mål: et bæredygtigt produkt.

Helt automatisk følger en masse læring med: Mad fra andre kulturer end den danske kan skabe grobund for en snak om kultur ift. sprog og samfundsfag eller historie, matematik anvendes, når opskriften skal justeres eller eleverne skal lave mad til mange.

Alt dette er læring, som den unge kan benytte i mange af livets aspekter.