Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Loftet

Loftet – specialpædagogisk læringsmiljø på Gentofte Ungdomsskole

 

Målgruppe & rammesætning

Loftet er et specialpædagogisk undervisningstilbud for elever i 7.-9. klasse med en autismespektrumsdiagnose (ASF), eventuelt med sekundære diagnoser som angst, ADHD eller emotionelle udfordringer. Målgruppen er normaltbegavede elever, der ikke trives i det almindelige skolemiljø, men som stadig ønsker faglig, personlig og social udvikling.

Tilbuddet rummer op til 18 elever, alle visiteret til specialundervisning i henhold til Folkeskolelovens § 20, stk. 2.

Pædagogisk fundament & læringssyn

Loftets pædagogik hviler på følgende grundprincipper og faglige tilgange:

  • TEACCH-pædagogikken (Treatment and Education of Autistic and related Communication-handicapped CHildren): Vi arbejder med visualisering, struktur og tydelighed for at støtte forudsigelighed og selvstændighed.
  • Kognitiv og narrativ tilgang: Vi benytter bl.a. Kat-kassen, sociale historier og narrativ refleksion til at hjælpe elever med at forstå egne styrker og begrænsninger – at skabe nye, positive fortællinger om sig selv.
  • Low arousal-tilgangen: Vi prioriterer rolige, respektfulde og deeskalerende strategier i konfliktsituationer.
  • Relationsbaseret og systemisk praksis: Eleven ses i sammenhæng med familie, skole og øvrige støttesystemer. Vi bygger bro mellem aktører for at sikre en helhedsorienteret indsats.

Vi møder den unge der, hvor de er – med respekt, anerkendelse og en tro på elevens potentiale. Vi ønsker at understøtte handlekompetence, robusthed og tro på egne evner.

Undervisning & læringsmiljø

Undervisningen i Loftet er differentieret og niveauinddelt:

  • Eleverne følger folkeskolens fagrække, med mulighed for at tage afgangsprøve – med hensyntagen til individuelle behov og støtte.
  • Vi anvender visuelle skemaer (time-, dag-, uge- og årsplaner), tydelige signaler og struktur i hverdagen.
  • Lokalerne er skærmede, med rolige rammer, få overstimuli og faste rutiner.
  • Der lægges vægt på små hold, individualiseret støtte, og elevens medinddragelse i planlægning og evaluering.
  • Praksisnære projekter indgår som supplement – fx digital produktion og 3D-print i Byens Hus og deltagelse i First Lego League i samarbejde med læreren Ole.

Loftet er fysisk placeret på øverste etage i en af Ungdomsskolens bygninger på Bregnegårdsvej 21B i Hellerup. Denne placering er ideel: den er skærmet, men tæt på uddannelsestilbud som 10. klasse og Gentofte Gymnasium og understøtter glidende overgange til elevens næste skridt.

 

Faglig, social og personlig udvikling

På Loftet arbejder vi med tre hoveddimensioner:

  1. Faglig progression
    Vi opstiller individuelle læringsmål (i samarbejde med elev og kontaktlærer) og evaluerer løbende. Vi sikrer, at eleven oplever mestring og udvikling – også i fag med barrierer.
  2. Personlig udvikling og selvforståelse
    Gennem narrativ refleksion, kognitiv støtte og strukturerede samtaler hjælper vi eleverne til at forstå sig selv – styrker, vanskeligheder og strategier. Målet er øget selvindsigt og tro på egne handlemuligheder.
  3. Social kompetence og robusthed
    Vi fokuserer på sociale færdigheder, kommunikation, konflikthåndtering og samarbejde. Gennem genkendelige sociale rammer og støtte lærer eleverne at indgå i fællesskaber med højere trivsel.
     

Samarbejde med forældre, PPR & netværk

Vi ser forældre som aktive samarbejdspartnere – i dialog med gennemsigtighed, gensidig tillid og fokus på elevens trivsel og udvikling. Forældreinddragelse foregår gennem:

  • To årlige fælles forældremøder
  • Individuelle samtaler løbende
  • Temaaftener og fællesarrangementer for elever og forældre


Desuden samarbejder vi med PPR, ungdomspsykiatrien, kommunens sociale og familieafdelinger og andre fagpersoner for at koordinere indsatsen omkring den unge og sikre en helhedsorienteret indsats.

 

Vision og værdigrundlag

Loftet er forankret i Gentofte Kommunes vision for skole, som understreger:

  • At fællesskaber er for alle børn og unge, med plads til forskellighed og respekt
  • At skolen skal tilbyde trygge rammer, hvor elever kan udvikle selvværd, robusthed og evne til at møde med- og modgang
  • At fordybelse og ro er nødvendig for læring, og at kreativitet og interesse får plads til at udfolde sig

Denne vision går hånd i hånd med Loftets praksis: at skabe læringsrum, hvor elever med autisme kan opleve sig som en del af et omsorgsfuldt fællesskab og samtidig få plads til deres unikke måde at lære på.

 

Visitation & optag

For at komme i betragtning til Loftet kræves en pædagogisk-psykologisk vurdering (PPV), som anvendes i visitationsprocessen via Gentofte Kommunes skolevisitation. Optag sker løbende.
Der afholdes årligt revisitationsmøde for at vurdere, om eleven fortsat har gavn af tilbuddet.

 

Kontakt

Troels Nysom
Viceskoleleder og leder af Loftet
tgny@gentofte.dk

40 43 14 50