Rejseholdet

Målgruppen
Rejseholdet er et alternativt skoletilbud til unge i udskolingen (7. -9. klasse). Vi har pt. plads til 12 unge.

Rejseholdets tilbud henvender sig til unge, som på grund af skoletræthed, faglige, personlige eller sociale udfordringer ikke profiterer af folkeskolens tilbud. De unge kan have brug for særlig støtte og guidning.

Læringsmiljøet
Undervisningen er tilrettelagt med udgangspunkt i den enkelte elevs faglige standpunkt og læringsparathed. Vi lægger særlig vægt på at skabe en tryg ramme og et miljø, hvor den enkelte føler sig set og fungerer i fællesskabet. Vi samler på succeser, for glade og trygge elever lærer bedre!

Vi arbejder med folkeskolens udskolingsfag, og det er muligt at afslutte med folkeskolens prøver ved udgangen af 9. klasse, og en enkelt i 8. klasse. Det er dog vores generelle erfaring, at vores elevgruppe fungerer og lærer bedst, når vi arbejder med særlig vægt på dansk, engelsk og matematik. Vi rådgiver og laver klare aftaler med elever og forældre om fagenes vægtning i et samlet perspektiv for den enkelte elevs læring og trivsel.

Ungdommens uddannelsesvejledning (UU Gentofte) holder også til på Gentofte Ungdomsskole. Vi har et tæt samarbejde om rådgivning af elever og forældre bl.a. om adgang til 10. klasse, FGU, erhvervsfaglige ungdomsuddannelser eller gymnasiale uddannelser. Kun de gymnasiale uddannelser kræver som udgangspunkt en bestået Folkeskolens afgangseksamen. Et alternativ kan dog være at gå til optagelsesprøve på gymnasiet. Det kan vi også rådgive om og hjælpe med på Rejseholdet.

Der er knyttet 3 faglærere og en afdelingsleder til Rejseholdet.

Praktik og rejser

Rejseholdet lægger vægt på, at eleverne kommer i praktik og dermed lærer noget om at være på en arbejdsplads. I undervisningen arbejder vi også med praktiske fag og bruger bl.a. skolens café til madlavning.

Vi har tradition for at tage på korte eller længere ture i løbet af året – afstemt efter holdets dynamik og behov

Samarbejde og handleplaner
Alle unge har en kontaktlærer, og der er et udvidet og tæt samarbejde med forældrene samt med sagsbehandlere og UU Gentofte m.fl. efter behov. Rejseholdet har desuden tilknyttet en psykolog fra PPR. Vi lægger vægt på et samarbejde, der baserer sig på gensidig information. Tillid er afgørende for at skabe trivsel og udvikling for de unge.

Vi evaluerer løbende elevernes faglige, sociale og personlige progression og sikrer os, at vi har et godt aktuelt kendskab til elevens udvikling.

Placering
Undervisningen foregår på Ungdomsskolen, Bregnegårdsvej 21B, 2900 Hellerup. Rejseholdet har eget lille hus. Eleverne har deltagelsesmuligheder i hele skolens fællesskab, brug af PLC, faglokaler (fx naturfag), skolekøkken og skolens traditioner. Fællesskabets muligheder benyttes i det omfang, det er hensigtsmæssigt for eleverne.

Visitering

Visitation til Rejseholdet går gennem afdelingsleder Jesper Thanning.

Der tages endelig stilling til optagelse på Rejseholdet efter en skolepraktikperiode på 2 uger.

Kontaktinfo:

Jesper Thanning, Afdelingsleder